Concert Leef! – 10 februari 2019

Op zondag 10 februari geeft HKW haar jaarlijkse concert in Concertgebouw de Vereeniging te Nijmegen. Onder de titel Leef! zal HKW Wamel samen met Philharmonie Gelre uit Arnhem een muzikale middag verzorgen.

Het concert begint om 15.00 uur. Kaarten á €17,50 zijn verkrijgbaar bij de leden, maar kunt u ook bestellen via een mailtje naar anouk_van_rossum@hotmail.com. De entree voor kinderen onder de 12 jaar bedraagt €2,-.

Programma
Harmonie Koningin Wilhelmina speelt als hoofdwerk de Derde Symfonie van James Barnes. Dit werk schreef de Amerikaanse componist tijdens één van de moeilijkste periodes van zijn leven. Het tragische stuk gaat over het proces rondom het overlijden van zijn jonge dochter Natalie. In het vierdelige werk vertelt de componist over de verbittering en boosheid die de dood met zich meebrengt. Het afscheid van zijn dochter en een fantasie over hoe het zou zijn als zijn dochter nog in leven was, klinkt in het derde deel. Het laatste deel vertegenwoordigt de wedergeboorte van geest en verzoening voor iedereen.

“A long time ago in a galaxy far, far away…”, deze zin, met bijbehorende heroïsche muziek, doet al meer dan 40 jaar de harten van veel filmfans sneller kloppen. John Williams schreef de muziek voor het Star Wars-epos en liet zich daarbij inspireren door grote componisten uit het verleden. Philharmonie Gelre speelt de mooiste en spannendste muziek uit deze filmreeks. John Williams is ook jarenlang vaste dirigent geweest van de Boston Pops. Dat orkest is nauw verbonden met het Boston Symphony Orchestra waar Leonard Bernstein veelvuldig gastdirigent was. Bernsteins karakteristieke stijl met jazz-, klezmer- en musical-invloeden is een inspiratiebron voor veel hedendaagse componisten. Van Bernstein brengt Philharmonie Gelre het werk “On the Town” ten gehore.

UITNODIGING:
Vooraf aan het concert wordt er in de Annazaal een inleiding verzorgd. Tijdens deze inleiding zal een uitgebreide toelichting gegeven worden op de muziekstukken die tijdens het concert ‘Leef!’ ten gehore worden gebracht.

Als bezoeker bent u van harte uitgenodigd om deze inleiding bij te wonen.

De inleiding zal verzorgd worden door Margriet Kalkers. Margriet speelt al meer dan 25 jaar klarinet bij Harmonie Koningin Wilhelmina en heeft zodoende de nodige ervaring met concerten van de harmonie. Zij kan als geen ander vertellen over de muzikale middag die u tegemoet gaat en vragen beantwoorden over de fijne details van de muziek.

Zowel de werken van Philharmonie Gelre als HKW zullen toegelicht worden.

De inleiding vindt voorafgaand aan het concert plaats, van 14:00 tot 14:45 uur in de Annazaal van Concertgebouw de Vereeniging.